15 янв. 2020 г.

Критерії оцінювання навчальних досягень учнів з біології

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з біології
При оцінюванні рівня навчальних досягнень з біології враховується:
- рівень оволодіння біологічними ідеями, що становлять важливу складову загальнолюдської культури: рівні організації живої природи, зв'язок будови і функцій організмів, історичний розвиток органічного світу, різноманітність організмів, цілісність і саморегуляція живих систем, зв'язок людини і природи;
- рівень умінь використовувати теоретичні знання у практичній діяльності, під час розв'язування задач чи вправ різного типу, уміння робити висновки та узагальнення на основі практичної діяльності;
- рівень оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та дослідження природи, виконання лабораторних та практичних робіт.

Рівні навчальних досягнень учнів
Бали
Критерії оцінювання усного опитування та письмових відповідей учнів

I. Початковий
1
Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні об'єкти;
2
Учень (учениця) намагається відтворити окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита), наводить елементарні приклади біологічних об'єктів і їх окремі ознаки;
3
Учень (учениця) відтворює окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника фрагментарно характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді;

II. Середній
4
Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника відтворює незначну частину навчального матеріалу, дає визначення окремих біологічних понять, дає неповну характеристику загальних ознак біологічних об'єктів; у відповідях може допускати помилки;
5
Учень (учениця) відтворює основний зміст навчального матеріалу, відповідаючи на запитання вчителя; характеризує загальні ознаки біологічних об'єктів; дає визначення окремих біологічних понять; наводить приклади, що ґрунтуються на матеріалі підручника; у відповідях може допускати помилки;
6
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, частково дотримується логіки його викладу; відповідає на окремі запитання; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об'єктів за планом; у відповідях допускає помилки; розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі з допомогою вчителя;

III. Достатній
7
Учень (учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу, застосовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять; характеризує основні положення біологічної науки, допускаючи у відповідях неточності; розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі звертаючись за консультацією до вчителя;
8
Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об'єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; виправляє допущені помилки; розв'язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом
9
Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання; з допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв'язки; дає порівняльну характеристику біологічним об'єктам явищам і процесам живої природи; розв'язує стандартні пізнавальні завдання; виправляє власні помилки; самостійно розв'язує типові біологічні вправи і задачі;






Високий
10
Учень (учениця) системно відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання; розкриває суть біологічних явищ, процесів; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв'язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі у межах програми;
11
Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах програми; обґрунтовано відповідає на запитання; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи; наводить приклади, що ґрунтуються на власних спостереженнях; оцінює біологічні явища, закони; виявляє і обґрунтовує причинно-наслідкові зв'язки; аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі;
12
Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології; вільно відповідає на ускладнені запитання, з використанням міжпредметних зв'язків; самостійно характеризує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв'язання; користується джерелами інформації, рекомендованими вчителем; вільно розв'язує біологічні вправи і задачі різного рівня складності відповідно до навчальної програми;
Оцінювання лабораторних і практичних робіт з біології
При оцінюванні лабораторних і практичних робіт враховується:
–   обсяг виконання завдань роботи;
–   наявність помилок, їх кількість;
–   оформлення роботи (порядок оформлення, виконання рисунків біологічних об’єктів, охайність тощо);
–   для лабораторних робіт наявність і зміст висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота, логічність, послідовність тощо);
–   для практичних робіт наявність і зміст звіту про роботу;
–   рівень самостійності під час виконання завдань і формулювання висновків (написання звіту).
Рівні навчальних досягнень
Бали
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)
ПОЧАТКОВИЙ
1
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита)  розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти; знає правила техніки безпеки при виконанні лабораторних та практичних робіт
2
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів  за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без оформлення
3
Учень (учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя  фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без належного оформлення
СЕРЕДНІЙ
4
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну характеристику  загальних  ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя  виконує лабораторні та практичні роботи з неповним їх оформленням
5
Учень (учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує   загальні  ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує біологічні
об’єкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі;
за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи, частково оформляє їх
6
Учень/учениця самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі ; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх без висновків
ДОСТАТНІЙ
7
Учень/учениця самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та явища;     виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати;  за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить висновки з допомогою вчителя
8
Учень/учениця самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причинно­наслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись  алгоритмом; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить неповні висновки
9
Учень/учениця вільно відтворює навчальний матеріал та  відповідає на поставлені запитання;   аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причинно­наслідкові зв’язки; самостійно розв’язує  типові біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласами­визначниками, натуральними біологічними об’єктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційно­ціннісне ставлення до живої природи; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить  нечітко сформульовані висновки
ВИСОКИЙ
10
Учень/учениця логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми;  розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності;  аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно­наслідкові зв’язки;  використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій;
за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить чітко сформульовані висновки
11
Учень/учениця виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно­наслідкові зв’язки; визначає можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно проявляє  ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень; за інструкцією ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить логічно побудовані висновки
12
Учень/учениця виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них;  використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань; ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить самостійні обґрунтовані висновки


Критерії оцінювання проектів з біології(презентацій)
Рівні навчальних досягнень
Бали
Зміст
Оформлення





ПОЧАТКОВИЙ
1
 Проект має тему;зміст проекту викладений у декількох реченнях (2-3). Текст презентації не відредагований.
Кількість слайдів1-2.Гіперпосилання відсутні. Відсутні аудіовізуальні ефекти
2
Проект має тему;зміст проекту викладений у декількох реченнях(3-4).
Текст презентації не відредагований.

Кількість слайдів 2-3.Гіперпосилання відсутні. Відсутні  аудіовізуальні ефекти.
3
Проект має тему; зміст проекту викладений у декількох реченнях (4-5). Наявність хоча б одного малюнка, який відповідає темі.Текст презентації не відредагований.
Кількість слайдів -3.Гіперпосилання відсутні. Відсутні аудіовізуальні ефекти.















СЕРЕДНІЙ
4
Проект має тему;оглядово висвітлено мету проекту; зміст проекту викладений у декількох реченнях (до 10). Наявність хоча б одного малюнка,який відповідає темі. Текст презентації не відредагований. Висновки та використані джерела відсутні.
Кількість слайдів-4.Примітивне оформлення слайдів.
5
Проект має тему;оглядово висвітлено мету проекту; зміст проекту викладений частково.  Наявність  декількох малюнків,які відповідають темі. Текст презентації не відредагова-
ний.Висновки та зазначення використаних джерела відсутні.
Кількість слайдів-5.Примітивне оформлення слайдів.
Наявні гіперпосилання не працюють.
6
Проект має тему; частково висвітлено мету проекту; зміст проекту викладений неповно,відсутня логічна послідовність викладу матеріалу. Наявність  декількох малюнків,які відповідають темі. Текст презентації не відредагова-
ний. Частково написаний висновок проекту. Використані джерела зазначені (2-3).
Кількість слайдів-6.Використані стандартні шаблони для оформлення слайдів. Наявні гіперпосилання не працюють.
















ДОСТАТНІЙ
7
Проект має тему;частково висвітлено мету проекту; зміст проекту викладений неповно,відсутня логічна послідовність викладу матеріалу. Наявність  підписаних малюнків. Текст презентації  відредагований. Написаний висновок проекту. Використані джерела зазначені (3-4).
Кількість слайдів-7. Вдало підібрано кольорове оформлення. Відсутні анімації. 
8
Проект має тему;висвітлено мету проекту; зміст проекту викладений в  неповному обсязі,порушена логічна послідовність викладу матеріалу. У змісті використано наукові факти, підтвердження  інших авторів. Наявність  підписаних малюнків для кращого розкриття змісту. Текст презентації  відредагований. Написаний висновок проекту. Використані джерела зазначені (4-5).
Кількість слайдів-8. Вдало підібрано кольорове оформлення,шаблони презентацій цікаві. Наявні анімації.  Гіперпосилання працюють. Відсутні аудіо-ефекти.
9
Проект має тему; мета проекту розкрита; зміст проекту викладений в  повному обсязі,дотримана логічна послідовність викладу матеріалу. У змісті використано наукові факти, підтвердження ,дослідження інших авторів. Наявність  підписаних малюнків,діаграм для кращого розкриття змісту. Текст презентації  відредагований. Написаний змістовний,логічний висновок проекту.Використані джерела зазначені (6-7).
Кількість слайдів-9. Вдало підібрано кольорове оформлення, новизна шаблонів. Наявність анімацій. Малюнки відповідають текстові на слайді та допомагають розкрити зміст проекту. Відсутні аудіо-ефекти.
Наявні гіперпосилання працюють.


















ВИСОКИЙ
10
Проект має чітко сформовану  тему; мета проекту розкрита в повному обсязі; зміст проекту викладений згідно вимог(плану),дотримана логічна послідовність викладу матеріалу. У проекті  висвітлено власні дослідження,розробки . Наявність  підписаних малюнків,діаграм для кращого розкриття змісту. Текст презентації  відредагований. Написаний змістовний,логічний висновок проекту. Використані джерела зазначені (7-8).


Кількість слайдів-10
Вдало підібрано кольорове оформлення,новизна шаблонів. Наявність анімацій.  Перенасичення слайдів текстом не допускається. Текст читається легко. Фон неяскравий і добре пасує до кольору тексту. Малюнки відповідають текстові на слайді та допомагають розкрити зміст проекту. Наявні аудіо-ефекти. Наявні гіперпосилання працюють.
11
Проект має чітко сформовану  тему; мета проекту розкрита в повному обсязі; зміст проекту викладений згідно вимог(плану),дотримана логічна послідовність викладу матеріалу. У проекті  висвітлено власні дослідження, розробки, схеми,таблиці. Малюнки,ілюстрації,фото  підписані і відповідають змісту даного слайду.Текст презентації  відредагований. Виснок обґрунтований, змістовний.Використані джерела зазначені (8-9).


Кількість слайдів більше 10.
Вдало підібрано кольорове оформлення,новизна шаблонів. Наявність анімацій. Перенасичення слайдів текстом не допускається. Текст читається легко. Фон неяскравий і добре пасує до кольору тексту. Малюнки відповідають текстові на слайді та допомагають розкрити зміст проекту. Наявні аудіо-ефекти. Наявні гіперпосилання працюють. Новизна оформлення,спец ефектів.
12
Проект має чітко сформовану  тему; мета проекту розкрита в повному обсязі; зміст проекту викладений згідно вимог(плану),дотримана логічна послідовність викладу матеріалу. У проекті  висвітлено власні дослідження, розробки, схеми,таблиці.Малюнки,ілюстрації,фото  підписані і відповідають змісту даного слайду . Текст презентації  відредагований. Виснок обґрунтований, змістовний.Використані джерела зазначені (більше 10).


Кількість слайдів більше 10.
Вдало підібрано кольорове оформлення,новизна шаблонів. Наявність анімацій. Перенасичення слайдів текстом не допускається. Текст читається легко. Фон неяскравий і добре пасує до кольору тексту. Малюнки відповідають текстові на слайді та допомагають розкрити зміст проекту. Наявні аудіо-ефекти. Використані власно створені діаграми. Наявні гіперпосилання працюють. Новизна та оригінальність оформлення.